This site requires Flash 8 player, please upgrade your » PLAYER from Adobe. Този сайт изисква Flash 8 player, моля заредете » PLAYER от Adobe.

09.03.2017 - 02.04.2017

, СВЕТ(Л)ООТРАЖЕНИЯ


В началото на 90-те години на 20 в., една енигматична фигура се появява в света на българското съвременно изкуство. Венцеслав Костов, познат до този момент, като водещ промишлен дизайнер, започва да рисува отражения на сгради, директно върху земята, създавайки магическа илюзия за лекота и ефимерност. За около 10 години, до смъртта си през 2006 г., той кара 5 сгради, сред които тези на Народния театър и НДК да „полетят” над огледалния си образ. Подобно на ренесансов откривател, Костов създава илюзорни картини, използвайки законите на перспективата и оптиката. 
В цитат от ръкопис, в който Венцеслав Костов коментира работите си.   , той казва: „Когато създавам огледални образи в ежедневна градска среда бих искал да предам усещането за пределна чистота. Опитвам да променя сградата или улицата, по която минаваме по начин, че илюзията за огледален свят да е пълна. Тази магическа картина се разпада, щом загубим интерес и се отместим. Линиите, от които е конструирана се деформират, образът се изражда в каламбур със законите на перспективата, сякаш го виждаме в кривото огледало на някакъв сън” 
 
Истинско откритие са първите му „отражения” създадени през 1973 г. във Варшава, както и показването на едно място на идеи и обекти, показващи големия артистичен и концептуален потенциал на своя автор.  В същото време, в изложбата „Свет(л)оотражения”,  организаторите си позволяват да направят и една следваща крачка, демонстрирайки на практика принципа на изграждане на огледалното изображение, създавайки такова в залата на изложбата. 

Специално за настоящата ретроспективна изложбата в галерия Credo Bonum, с помощта на неговото семейство в лицето на дъщеря му, изкуствоведката Яна Костова,  са показани всички проекти на Венцеслав Костов, а със съдействието на сина му, оператора Димитър Костов, специално за пространството на галерията е „отразена“ стълбата в залата.

Венцеслав Костов е роден през 1944 г. в Свищов. Учи промишлен дизайн в Художествената академия в София в края на 60-те години на 20 в. Продължава образованието си в в Краков и завършва Художествената академия във Варшава през 1974 г. От 1973-74 г. са и първите му проекти – отражения, посрещнати с адмирации в полските артистични среди.  Въпреки поканата да остане във Варшава и да стане асистент на своя преподавател Емил Чешляр, той избира да се прибере в България. Художествения климат на късния социализъм в България, не гледа с добро око на тези проекти. В тези години, професионалния му живот изцяло е посветен на работата в Института по промишлена естетика, оставяйки десетки дизайнерски разработки. Нещата се променят едва в началото на 90-те години, когато творчеството му се развива най-вече в артистичния контекст на фестивала „Процес – Пространство” в Балчик и фестивала за пърформативни практики Sofia Underground.  
 
Изложбата „Свет(л)оотражения” е съпътствана от двуезичен каталог и кратък документален филм, с участието на водещи изкуствоведи и богат документален материал.

Изложбата „Свет(л)оотражения” е осъществена с финансовата подкрепа на Столична програма „Култура” на Столична община за 2017 г.

Специални благодарности бихме искали да изразим на Софийска градска художествена галерия, Националната художествена галерия, Националната художествена академия, Гьоте – институт, София, както и на Емилия и Мила Петкови за музиката на композитора Божидар Петков и на фотографката Галина Йотова и оператора Димитър Костов за архивните кадри.


pic212